hits

Sol Runesdóttir

  • Forsiden
  • Bloggprofil

Hvordan man slutter å skli tilbake til dårlige vaner.

  • Skrevet 04.03.2017 klokka 17:04
  • Kategori: Motivasjon

I fjor var jeg veldig interessert i å lese om et fenomen som heter homeostase. Dette er et begrep som blir brukt innenfor (blant annet) biologi - Og det omhandler tendensen en organisme har til å opprettholde en konstant, indre likevekt for blant annet temperatur, blodtrykk, og væskevolum til tross for at de ytre påkjenningene er varierende. PUH, det ble en lang setning.

...Fenomenet homeostase kan også overføres til andre felt; Som for eksempel psykologien.

Hvor mange ganger har det ikke hendt deg at du har blitt skikkelig gira på å gjøre en endring i livet ditt, og så sklir du bare gradvis tilbake? Noen ganger så gradvis at du nesten ikke merker det en gang. Så sitter du der i samme situasjon som før og bare; "wtf skjedde nå?"

Homeostase er et selvregulerende system - Ikke så ulikt fra en termostat. Når temperaturen faller så kicker termostaten igang og hever temperaturen til den ønskede instillingen. Hvis temperaturen går opp, så skrur termostaten seg av frem til temperaturen faller nedenfor innstillingen. Den vil alltid regulere temperaturen i hjemmet ditt for å forsøke å holde den på et komfortabelt nivå.

Vi kan kalle det en motstand for forandring; En komfortsone. Og dette kan vi overføre til noen som for eksempel forsøker å snu døgnrytmen sin, eller til noen som har lyst til å begynne å trene - Her vil homeostasen være det som driver dem tilbake til de gamle, "gode" vanene, selv om de er uproduktive eller til og med destruktive.

Kroppen og hjernen vil - Uten unntak - slå seg sammen og motsette seg forandringene du forsøker å skape i rutinene og livet ditt. Man kan kalle det en overlevelsesmekanisme. For det du har gjort frem til nå, vel - Det har fungert. Du lever. Og det er hovedprioriteten til kroppen og hjernen din. Selv om vanene dine er dysfunksjonelle eller beint fram destruktive - De er kjente og derfor føles de trygge og komfortable. 



Man finner ikke bare homeostasen innenfor kroppen, men også i sosiale sammenhenger. I familien, i et arbeidsmiljø og så videre. Så du er ikke bare nødt til å hanskes med homeostasen innenfor seg selv - Men man kan også forvente at de i miljøet du befinner deg i vil motsette seg forandringene du forsøker å innarbeide. Bare spør en person som forsøker å legge om kostholdet hvor krevende det kan føles når menneskene på jobben motarbeider deg. "Ta et kakestykke da, det er jo fredag!"

Når man ser slik på det så er det jo egentlig innlysende hvorfor det er så viktig å ha en støttegruppe rundt seg når man skal kvitte seg med dårlige vaner. Alcoholic Anonymous, coaching for vektnedgang (eller weight watchers i USA), avrusningsprogrammer og så videre. Lista er lang. Slike støttegrupper er så ekstremt verdifulle for de som ønsker å skape en varig endring i livene sine - Fordi de gir deg emosjonell støtte. 

Årsaken til at jeg bruker så mye tid på å forklare hva homeostasen er, er simpelthen fordi bare det å være klar over dette fenomenet øker suksessraten til noen som forsøker å innarbeide nye vaner. Det øker suksessraten betraktelig.

Selv om du er aldri så motivert til å gjøre en endring, så må du være klar over at kroppen og hjernen din kommer til å begynne å motarbeide deg etterhvert. Uten unntak. Det kommer til å bli tøft, og du må være veldig skarp til sinns for å klare å skilne forskjellen på hva som er idiotiske unnskyldninger og når det faktisk kan være bra for deg å lette litt forsiktig på gasspedalen. 

Ikke bli så alt for nedslått hvis du feiler og sklir tilbake heller - For den neste gangen du forsøker så vil det hele oppleves litt lettere. Den tredje og fjerde gangen vil det også være lettere. For i det å feile ligger det verdifull lærdom som letter prosessen neste gang den trer i kraft.

- Og et annet interessant fenomen når vi først er inne på dette - Er tendensen vi mennesker har til å overdrive hvor mange ganger vi har forsøkt noe. Ta et menneske som har forsøkt å gå ned i vekt. Du spør han hvor mange ganger han har prøvd å legge om kostholdet, og da vil han kanskje svare: "Jeg har forsøkt å slanke meg i 15 år" Men hvis du setter deg ned med han, og virkelig får han til å gi deg nøyaktige tidspunkt og tidsrammer, så kommer det kanskje etterhvert frem at han har forsøkt 3 ganger. 3 ganger på 15 år.
Jeg merker det på meg selv også, her om dagen spurte for eksempel noen meg om hvor mange ganger jeg har sett Løvenes Konge. "20 ganger. MINST. Jeg kan den ut og inn!" ...Så tenker jeg meg litt om etterpå og kommer frem til at.. faen, jeg kan jo ikke ha sett den filmen mer enn 5 ganger typ? Hjernen har en tendens til å gjøre dette, spesielt når det gjelder endringer i dypt befestede vaner - Og det får hinderene du står ovenfor til å virke mye mindre overkommelige enn hva de faktisk er.

 Så.. Hva kan man gjøre for å lette på mekanismene som motarbeider deg?

Et av mine aller beste tips (dette er en klassiker, men det gjør den ikke mindre valid) er å begynne med én endring. Av og til når vi virkelig tar en kikk på livene våre og hvordan vi skulle ønske at de var - Så er det lett å bli overveldet. "Jeg er nødt til å begynne å legge meg tidligere. Jeg er nødt til å begynne å spise sunt. Jeg må begynne å trene. Jeg må være mer effektiv på jobben. Jeg må begynne å gå tur. Jeg må lese mer. Jeg trenger... 25 nye endringer."

Nei. Slutt. Du overvelder deg selv. Én endring kan transformere livet ditt og hverdagen din til det bedre. Finn den viktigste endringen for deg - Og sørg for at dette er en sinnsykt bra endring som du virkelig ser verdien av å inkorporere i livet ditt. Sett deg ned og reflekter over hvordan livet ditt vil se ut om et halvt år - Eller et år, med denne vanen innarbeidet.

Kaster du deg på to endringer - eller i verste fall enda fler - Så vil dette minske sjansen din for å lykkes. Ta et steg om gangen, og igjen - Aldri undervurder hvor kraftfull kun én endring faktisk er hvis du velger riktig fokusområde.

Hvis du velger en endring som du virkelig ser verdien av, og samtidig er forberedt på at hjernen/kroppen etterhvert kommer til å motsette seg - Da har du økt sjansene dine for å lykkes. ♥ Og.. når vanen er innarbeidet skikkelig - Så vil dette bli det nye hvilepunktet ditt. :-) Man må bare komme seg over de tyngste kneikene, så går egentlig det meste av seg selv. Hvor kult er det ikke å ha en så fantastisk "komfortsone"?

Solblirsterk.blogg.no

Jeg heter Sol, er 24 år og bor i Jessheim. Jeg blogger basically om styrketrening og kosthold, motivasjon, tanker og følelser. Bruk menyen under headeren for å navigere deg rundt på bloggen. :-)

solblirsterk

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

RRH Webdesign