hits

Sol Runesdóttir

  • Forsiden
  • Bloggprofil

mask off

Hvis jeg ikke tar helt feil så var jeg på mitt første Vipassana-kurs for omtrent seks år siden. Kort forklaring til de av dere som ikke er kjent med det: Vipassana er en meditasjonsteknikk som blir lært ut på små senter over hele verden. Kurset går over 10 dager, og man mediterer 11t om dagen. Det er kun deg og ditt eget hode i underkant av to uker. All form for kommunikasjon og underholdning er strengt forbudt. Man står opp klokken 04:00 hver dag. Ingen seksuell stimuli. Ikke noe nikotin eller rusmidler. Ingen mobil, pc, trening, lesing, skriving eller lignende. Man spiser også kun små, lette vegetarmåltid. For andreårsstudenter (aka meg) er det også 18 timer med faste i døgnet.
Hva er dette godt for? Grunnleggeren av det første senteret formulerte formålet slik: "It is a method of mental purification which allows one to face life's tensions and problems in a calm, balanced way."

Jeg er (og har alltid vært) skeptisk til organisasjoner som tjener penger på meditasjon og lignende. Jeg har utviklet en svært sensitiv nese for new age/scam og setter derav det meste som befinner seg under paraplybegrepet "alternativt" i halsen ganske så raskt. Det var nok det som fanget interessen min for Vipassana i utgangspunktet: Det er helt gratis. Til og med kost og losji er gratis. Alle kursene går rundt på donasjoner fra deltakere som selv føler de har dratt nytte av det de har opplevd. Andre faktorer jeg liker er at organisasjonen på ingen måte stiller seg over empirisk forskning, samt at de ikke påstår at teknikken kan "helbrede" eller lette psykisk sykdom. Faktisk så får ikke mennesker med psykiske sykdommer eller rusproblemer lov til å delta.

Jeg løy meg obviously inn på kurset. Selv om jeg vanligvis ikke står bak løgn, og selv om jeg ville frarådet psyke folk fra å gjøre det samme - Så er jeg veldig glad for at jeg gjorde det. Jeg var veldig ung da jeg deltok. Buddhistisk filosofi var nytt og spennende - det skapte en antitese i meg. Jeg slukte nok mye av det de lærer ut rått, men det gjør egentlig ingenting. Jeg behøvde det der og da. Jeg var et nytt menneske når jeg kom hjem, og jeg kjenner enda effektene av de 10 dagene - 6 år senere. Jeg er roligere, mer stabil, og mine gamle aggresjonsproblemer er som bortblåst.

Nå i dag så ser jeg at det mest sannsynlig er en del andre faktorer som roet ned hjernen min enn selve meditasjonsteknikken. Man lever under svært spesielle omstendigheter som man ikke befinner seg i til vanlig. Det å måtte avstå fra å kommunisere med andre mennesker - samt ikke ha noen som helst mulighet til å distrahere seg vekk fra tanker og følelser - tvinger en til å konfrontere ting man ikke har lyst til å tenke på. Jeg foretrekker for eksempel å fortrenge negative erfaringer/traumer. Så ligger de der og ulmer da, og gjør seg til kjenne gjennom negative følelser og uheldig atferd. Gjennom min meditasjonsretreat ble jeg regelrett tvunget til å kaste lys over og godta en del ting jeg hadde fortrengt, og det gjorde meg som sagt til et nytt menneske. For real.

Det siste året så har jeg kjent litt på at jeg begynner å skli tilbake i gamle spor. Jeg opprettholder ikke meditasjonen, jeg fortrenger ting og jeg er mer emosjonelt ustabil. Derfor har jeg booket en ny meditasjonsretreat. Om jeg merker like positive effekter denne gangen vil tiden vise. Nå som jeg er klar over hva jeg går til, så er jeg helt ærlig litt bekymret med tanke på hvordan dette året har vært for meg så langt. Det kommer til å bli svært hardt å gå på så lite mat, granske ting jeg er redd for og ikke få noen støtte fra andre mennesker - Men jeg har gjort dette før. Jeg vet at jeg har utrolig mye selvdisiplin og indre styrke. Jeg vet at det er akkurat dette jeg behøver nå. 

Sist jeg deltok på Vipassanakurset så lå det nærmeste senteret i Sverige - Nå er det kommet et nytt senter i Norge. Det at det ligger i nærheten gjør det en del enklere å dra alene. De som ønsker å lese mer om teknikken kan gjøre dette på dhamma.org 

- videoreferanser -

Colzato, L.S., A. Ozturk, and B. Hommel, Meditate to create: the impact of focused-attention and open-monitoring training on convergent and divergent thinking. Frontiers in Psychology, 2012. 3(116): p. 1-5.
Davidson, R.J., et al., Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic Medicine, 2003. 65: p. 564-570.
Goyal, M., et al., Meditation programs for psychological stress and well-being a systematic review and meta-analysis. JAMA Internal Medicine, 2011. 174(3): p. 357-368.
Farb, N.A.S., et al., Minding one?s emotions: mindfulness training alters the neural expression of sadness. Emotion, 2010. 10(1): p. 25-33.
9. Kerr, C.E., et al., Effects of mindfulness meditation training on anticipatory alpha modulation in primary somatosensory cortex. Brain Research Bulletin, 2011. 85: p. 96-103.
Ditto, B., M. Eclache, and N. Goldman, Short-term autonomic and cardiovascular effects of mindfulness body scan meditation. Annals of Behavioral Medicine, 2006. 32: p. 228-234.
Epel, E., et al., Can meditation slow rate of cellular aging, cognitive stress, mindfulness, and telomeres. Longevity, regeneration, and optimal health, 2009. 1172: p. 34-53.
Kilpatrick, L.A., et al., Impact of mindfulness-based stress reduction training on intrinsic brain connectivity. NeuroImage, 2011. 56: p. 290?298.
Ospina, M.B., et al., Clinical trials of meditation practices in health care:characteristics and quality. The Journal of Alternative And Complementary Medicine, 2008. 14(10): p. 1199?1213.
Yu, X., et al., Activation of the anterior prefrontal cortex and serotonergic system is associated with improvements in mood and EEG changes induced by Zen meditation practice in novices. International Journal of Psychophysiology, 2011. 80: p. 103-111.
Hölzel, B.K., et al., Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry Research: Neuroimaging, 2011. 191: p. 36-43.
Luders, E., et al., The unique brain anatomy of meditation practitioners: alterations in cortical gyrification. frontiers in Human Neuroscience, 2012. 6(34): p. 1-9.
Hasenkamp, W. and L.W. Barsalou, Effects of meditation experience on functional connectivity of distributed brain networks. frontiers in Human Neuroscience, 2012. 6(38): p. 1-14.
Carlson, L.E., et al., Mindfulness-based cancer recovery and supportive-expressive therapy maintain telomere length relative to controls in distressed breast cancer survivors.

Solblirsterk.blogg.no

Jeg heter Sol, er 24 år og bor i Jessheim. Jeg blogger basically om styrketrening og kosthold, motivasjon, tanker og følelser. Bruk menyen under headeren for å navigere deg rundt på bloggen. :-)

solblirsterk

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

RRH Webdesign